In 4 stappen succesvol met e-mailmarketing

Auteur: Lizzy Schmidt | Leestijd: 3 min.

In deze blog beantwoord ik één van de, aan ons, meest gestelde vragen over e-mailmarketing; ‘Hoe maak ik mijn e-mailmarketing succesvol?’ Het antwoord dat wij geven op deze vraag zal je misschien verrassen. Zoals het ook doet met degene die hem aan ons stelt. Waarom? Omdat men vaak op zoek is naar praktische tips of kant-en-klare-brokken.

 

Succesvolle e-mailmarketing begint niet met het selecteren van een e-mail service provider zoals MailChimp of Campaign Monitor. En ook niet met een mooi sjabloon, goede tekst en mooie plaatjes. Allemaal belangrijk, maar niet voordat je voor jezelf de volgende stappen hebt genomen.

 

 

 

Succesvolle e-mailmarketing

begint niet met het selecteren

van een e-mail service provider

zoals MailChimp of 

Campaign Monitor.

 

 

"

 

 

 

Stap 1 – Wie wil je bereiken?

 

De eerste vraag die je voor jezelf moet beantwoorden, is: ‘Wie wil ik bereiken?’ Met andere woorden wat is je doelgroep? Of heb je misschien meerdere doelgroepen? Worden je e-mailings alleen voor bestaande klanten? Of stuur je de mailing ook naar prospects? En wat doe je met oud-klanten?

 

Wie worden de lezers van je e-mailings? Het mooie van e-mailmarketingsoftware is dat je e-mailings zo op kunt zetten dat je kunt segmenteren. Eenzelfde e-mailing kan dus net even anders worden opgebouwd waardoor twee doelgroepen op hun eigen manier worden benaderd.

 

Je hele e-mailmarketingstrategie valt of staat met het bepalen van je doelgroep(en). Als je dat weet, kun je door naar de volgende stap.

 

Stap 2 – Wat wil je bereiken?

 

Wat is het doel dat je hebt met je e-mailings. Is het doel klantenbinding? Of is het verkoop gerelateerd? Of wil je met je e-mailings je expert status onderbouwen? Je kunt ook meerdere doelen hebben. Vanuit het doel/de doelen kun je vervolgens subdoelen definiëren.

 

Mogelijk subdoelen van je e-mailings zijn:

 

  • Je klanten informeren over ontwikkelingen in je bedrijf en bedrijfstak
  • Aanbiedingen doen
  • Herhaalaankopen stimuleren
  • Waardevolle tips geven
  • Prospects overhalen om een afspraak te maken

 

Deze subdoelen kun je heel goed vangen in call-to-actions. Je e-mailing gaat bijvoorbeeld over een klantendag die je organiseert. De call-to-action is dan een button die ze brengt naar je website waar ze meer info vinden over het evenement en een formulier dat ze in kunnen vullen om zich aan te melden.

 

En vergeet niet om je doelen ook te kwantificeren. Hoeveel aanmeldingen wil je realiseren voor wanneer, etc., etc.

 

Heb je je doelen scherp? Heb je ze SMARTI geformuleerd? Zijn ze specifiek, meetbaar, acceptabel, resultaatgericht, tijdgebonden en inspirerend?

 

Stap 3 – Welke frequentie?

 

Dit is altijd een lastig te beantwoorden vraag. Toch is het belangrijk om hier van tevoren over na te denken. Enerzijds vanuit praktisch oogpunt. Je moet hier namelijk rekening mee houden in je planning. En anderzijds omdat je de verwachtingen wilt managen van de ontvangers. Wanneer je begint met e-mailmarketing dan moeten de ontvangers weten hoe vaak je ze gaat e-mailen. Is dat maandelijks? Tweewekelijks? Wekelijks? Meerdere keren per week? Of dagelijks?

 

De frequentie dwingt je ook om na te denken over de planning. Dit in verband met zon- en feestdagen en vakanties. Maar ook met belangrijke gebeurtenissen en evenementen zodat je ook kunt inspelen op de actualiteit. En de planning helpt je om ook rekening te houden met de meest succesvolle dagen en tijden om te e-mailen.

 

Donderdag (23%) en dinsdag (19,7%) zijn de populairste dagen voor B2B. Hier zit nauwelijks verschil in tussen e-mailings van B2B en B2C. Alhoewel de weekenden voor laatstgenoemde ook populair zijn. *

 

De meeste e-mailings (94,7%) worden overdag verzonden (tussen 7.00 en 20.00 uur). Een kleine piek om 10.00 uur en om 16.00 uur. *

 

*Bron: DDMA, Nationale E-mail Benchmark 2015

 

 

Stap 4 – Hoe ga je het organiseren? 

 

Een keer een e-mailing verzenden kan bijna iedereen. Maar je wilt continuïteit in je e-mailings. En ook kwaliteit. E-mailmarketing kost tijd en als ondernemer wil je resultaat. Alle inspanningen moeten het gewenste resultaat opleveren. De vierde stap gaat over de organisatie van je e-mailmarketing.

 

Begin allereerst met een strategiesessie. Neem een halve dag de tijd om met elkaar de vier bovengenoemde stappen te doorlopen. Voor de organisatie zijn de volgende vragen het belangrijkst;

 

  • Wie wordt verantwoordelijk binnen (of buiten) je organisatie voor de e-mailmarketing?
  • Wie werken er verder aan mee? (O.a. voor de creatie van de content)
  • Hoe ziet de planningsagenda eruit?
  • Aanleveren content datum x
  • Redigeren content datum y
  • Opmaken e-mailing datum z
  • Testmailing verzenden datum a
  • Feedback op testmailing datum b
  • Definitieve verzending datum c
  • Analyseren en interpreteren statistieken datum d

 

Wanneer je deze stappen hebt doorlopen kom je op het punt dat je naar de tips & tricks kunt kijken. Denk daarbij aan zaken als een pakkende titel van je e-mailing, een persoonlijke titel en aanhef, het maximale aantal artikelen per e-mailing, welke call-to-actions stel je de lezer, het testen van de beste verzenddag en tijd, enzovoort. 

 

Heb je hulp nodig of wil je dit proces graag uitbesteden aan ons? Bel ons en we maken direct een afspraak. Een mailtje sturen kan ook.

 

Succes met het bereiken van je doelgroep en je doelen met e-mailmarketing!

 

Lizzy Schmidt-Kuiters 

This is a mockup. Publish to view how it will appear live.

Direct contact? Bel ons op +31 (0)33 466 93 90

schmidtcommunicatielogo

Direct contact? Bel ons op +31 (0)33 466 93 90

Direct contact?

Bel ons op