Webinars, het meest onderschatte marketinginstrument van Nederland

Auteur: Daan Schmidt | Leestijd: 3 min.

Mijn ervaring met webinars

 

Ik begon in 2013 met het geven van webinars. Als commercieel manager bij ifunds dacht ik samen met collega’s en met Hanneke Lenkens, directeur van het Instituut Fondsenwerving (IF), na over dit ‘nieuwe’ marketinginstrument.

 

Beide organisaties hadden het verlangen om webinars uit te proberen om leden, klanten, prospects en de markt te informeren over onderwerpen die hen bezighielden. Daarbij vonden we het bereik van webinars heel interessant. Het bleek een schot in de roos. 80-100 deelnemers per keer, interactie, waardering van de deelnemers, etcetera. Vanaf dat moment gaven we regelmatig webinars, ook met andere partijen zoals onder andere De Nederlandsche Bank, de Betaalvereniging Nederland en EDM.

 

Ook nu geef ik nog regelmatig webinars of help ik ondernemers, bedrijven en organisaties bij het opzetten van webinars. Van een eenmalig webinar tot de opbouw van de strategie en een goed programma.

 

 

"

Zonder je deur uit te gaan,

bereik je tientallen, honderden of

zelfs duizenden klanten, prospects,

leden, donateurs of andere

groepen mensen

 

 

"

 

Waarom webinars zo krachtig zijn? 

 

Heel simpel.  Naar een webinar wordt makkelijk een uur gekeken waar je de aandacht bij andere kanalen/media-vormen na een paar seconden verliest. Kun je het je voorstellen? Een uur lang de aandacht vasthouden van je publiek (klanten, prospects, leden, donateurs, etc.)? Terwijl een online video gemiddeld maar 2,7 minuten wordt bekeken!

 

 

Nog meer voordelen van webinars

 

Maar er zijn nog veel meer voordelen aan het geven van webinars. Voor je gemak zet ik de belangrijkste op een rij;

 

  • Snelheid (een webinar staat binnen 3 tot 6 weken)

 

  • Voordelig (Lage investeringskosten voor software en randapparatuur)

 

  • Bereik (zonder je deur uit te gaan, bereik je tientallen, honderden of zelfs duizenden klanten, prospects, leden, donateurs of andere groepen mensen)

 

  • Interactie (Gebruik polls, onderzoeken en vraag en antwoordsessies om meer te weten te komen over je publiek en de aandacht beter vast te houden)

 

  • Rapportages & analyses (data voor, tijdens en na je webinar voor het verbeteren van je webinars, het opvolgen van leads, etc.)

 

  • Speciaal (Het kanaal wordt nog steeds door weinig ondernemingen gebruikt, je hebt daarmee nog steeds iets speciaals in handen)

 

  • Wereldwijd (deelnemers kunnen overal ter wereld deelnemen en hebben alleen een computer, tablet of smartphone nodig en een internetverbinding)

 

  • Geen reistijd (dit geldt niet alleen voor jezelf, maar ook voor deelnemers. Dit wordt vaak enorm gewaardeerd)

 

  • Live en on demand (Neem je webinar op en plaats deze overal om je merk en je marketingboodschap te versterken)

 

  • Dupliceren (geef je webinar eenvoudig meerdere keren weg of pas de content aan en geef makkelijk een ander webinar. Zo bereik je nog meer mensen op meerdere dagen en tijdstippen)

 

  • Documenten delen (uploaden tijdens je webinar en de deelnemers kunnen het direct in het webinar downloaden. Denk bijvoorbeeld aan handouts of whitepapers)

 

  • Klantenbinder (spreek je klanten vaker, breng ze sneller op de hoogte en leer ze beter kennen)

 

  • Leadgenerator (maak slim gebruik van registratieformulieren zodat je een lijst hebt die je kunt mailen, bellen of op een andere wijze kunt benaderen omdat ze interesse hebben in jouw producten of diensten)

 

Waar je webinars voor kunt inzetten

 

Je kunt webinars op vele manieren inzetten. Gratis en betaald. Besloten en open. De mogelijkheden zijn eindeloos. In de praktijk zie ik 5 belangrijke toepassingen;

 

  • Informeren van je publiek (klanten, prospects, leden, donateurs, etc.) over bijvoorbeeld belangrijke ontwikkelingen of over je producten en diensten.

 

  • Kennis delen. Hierbij ligt de nadruk op een specifiek onderwerp waar je mensen ‘deskundig’ in wilt maken.

 

  • Leadgeneratie. Hierbij richt je het webinar zo in dat je er leads uit kunt halen die je vervolgens op gaat volgen.

 

  • Verkoop. Er zijn vele ondernemers en bedrijven die dit kanaal gebruiken voor directe verkoop. Bijvoorbeeld van online producten en diensten zoals software, cursussen, trainingen, lidmaatschappen, en dergelijke.

 

  • Training. Je kunt webinars ook gebruiken om nieuwe of bestaande klanten te trainen in het gebruik van je product of dienst. Maar ook om leden te trainen in het gebruik van een ledenportaal of om vrijwilligers op te leiden.

 

Tot slot

 

Heb je een beter beeld gekregen van de kracht en mogelijkheden van webinars? Heb je een idee over hoe webinars voor jouw bedrijf of organisatie kunnen werken? Of misschien maak je graag gebruik van onze ervaring en vraag je je af hoe wij je daarbij kunnen helpen.

 

Wij helpen organisaties door;

 

  • Het geven van een demo
  • Brainstormen (van idee -> concept -> strategie -> plan)
  • Ondersteuning bij de voorbereiding
  • Ondersteuning bij de promotie
  • Ondersteuning tijdens het webinar
  • Evaluatie van het webinar
 
Succes met het behouden van je klanten en het bereiken van je prospects!
 
Daan Schmidt

 

This is a mockup. Publish to view how it will appear live.

Direct contact? Bel ons op +31 (0)33 466 93 90

schmidtcommunicatielogo

Direct contact? Bel ons op +31 (0)33 466 93 90

Direct contact?

Bel ons op